Na Heureke využívame personalizáciu a cielenú reklamu. Na základe vášho správania na Heureke personalizujeme jej obsah. Kliknutím na „Rozumiem“ alebo inam súhlasíte aj s využívaním cookies a odovzdaním údajov o správaní na webe pre zobrazenie cielenej reklamy na ďalších weboch. Personalizáciu a cielenú reklamu si môžete vypnúť v nastaveniach prehliadača. Viac


Poradňa Alu disky

Ako vybrať hliníkové disky (elektróny) ?

Návod „Ako správne vybrať hliníkové disky (elektróny)“, sme zhrnuli do niekoľkých bodov, ktoré Vám pomôžu pri výbere vhodných hliníkových diskov.
 
 

Hliníkové disky - technický popis

Všetky disky sú označené kódom, podľa ktorého je možné identifikovať a porovnať disky s technickými údajmi vo Vašom technickom preukaze:
 
8J x 16", 4/100, ET30
  • 8 - Šírka disku v palcoch [1" = 2,54cm]
  • J - Tvar okraja disku (neuvádza sa, u všetkých ponúknutých liatinových diskov je to pismeno "J")
  • 16 - Priemer disku v palcoch [1" = 25,4mm]
  • 4 - Počet upevňovacích skrutiek
  • 100 - Priemer kružnice upevňovacích dier v milimetroch
  • ET - tzv. "zális" alebo ET (z nem. Einpresstiefe = hĺbka nasadenia) ide o vzdialenosť medzi rovinou prechádzajúcou stredom disku a rovinou dosadacej plochy disku. Udáva sa v milimetroch. Môže nadobúdať kladných aj záporných hodnôt. Čím je kladná hodnota ET väčšia, tým je koleso viac schované v blatníku. Čím je záporná hodnota ET väčšia, tým koleso viac vystupuje z blatníka
 
Príklad:
  • ET45 = schované koleso v blatníku,
  • ET0 = vystupuje až k okraju blatníka,
  • ET-20 = presahuje von, mimo blatník
 
 

Ako vybrať priemer hliníkových diskov

Je potrebné si dobre premyslieť, čo chcete novými hliníkovými kolesami dosiahnuť. Výhodami hliníkových diskov sú to že sú: pevnejšie, pružnejšie, lepšie držia stopu a majú lepšiu tepelnú vodivosť (menšie opotrebenie brzdových platničiek), menšie opotrebenie pneumatík,  rýchlejšie reakcie podvozku, dlhšia životnosť....atď, treba sa zamerať skôr nato ako budú disky na Vašom aute vyzerať. Preto je dôležité o aký priemer diskov máte záujem. Najčastejšie používanými priemermi na alu diskoch sú 15“,16“,17“. Pozrite sa do technického preukazu, ktoré disky môžete použiť.
 
Kód o parametroch majú všetky pneumatiky:
 
Príklad: 190/65 R 15
  • 190 - šírka behúňa v mm
  • 65 - pomer šírky a výšky bočnice v %
  • R - Radiálna/Diagonálna konštrukcia
  • 15 - priemer prislúchajúceho disku v palcoch
 
Podrobnejšie informácie:
  • 82 - nosnosť pneumatiky podľa tabuľky nosností
  • T - maximálna rýchlosť pneumatiky podľa tabuľky rýchlostí
  • ROTATION - udáva smer otáčania pri smerovo orientovaných dezénoch
  • TUBELESS - bezdušová pneumatika
  • REINFORCED - označenie väčšej nosnosti zaťaženia pneumatiky
  • MUD + SNOW - blato + sneh
  • ROAD + WINTER - cesta + zima, sneh
  • MAX. LOAD RATING - maximálna nosnosť
  • MAX. INLFATTION PRESSURE - maximálny tlak nahustenia
 
 

Rozteč alebo dierovanie PCD hliníkových diskov

Ďalším technickým parametrom, je rozteč alebo tzv. „dierovanie“, upevnenie disku na náprave. PCD Skratka označuje počet dier na roztečnej kružnici. V kóde, uvedenom na disku to je zapísané:  4/100, 4/112, 5/100, 5/120. Vďaka tomuto zápisu môžete skontrolovať či disk bude sedieť na Vaše auto. Ak by ste sa v tom nevedeli zorientovať, neváhajte nás kontaktovať a pomôžeme Vám. Môže sa stať že nie všetky disky budú vhodné pre Váš automobil, v takomto prípade je možné použiť rozširovacie podložky na zmenu rozteče. Podložky umožnia použiť disky aj s iným dierovaním, ako máte na vozidle. Môžete kombinovať takmer všetky 4 a 5 dierové rozteče, až na pár výnimiek.
 
 

ET hodnota pre alu disky

ET hodnota, je hodnota ako Vám bude trčať koleso z blatníka. 
  • ET hodnota udáva vzdialenosť roviny uchytenia kolesa a zvislej roviny stredu disku. Nízka hodnota ET približuje koleso viacej k blatníku a vysoká naopak. Môže meniť rozchod kolies a to má vplyv na stabilitu vozidla.
  • Údaj o ET hodnote je uvedený v technickom preukaze. Ak by ste chceli zmeniť ET na Vašom vozidle, neváhajte nás kontaktovať.
 
 
Nezabudnite:
Ak ste kúpili disky s rozmerom, ktorý sa nezhoduje s rozmerom v technickom preukaze, je potrebné tieto údaje dodať a doplniť. Postup je nasledovný:
 
  • Musíte ísť na stanicu technickej kontroly (STK), tu musíte požiadať o vykonanie kontroly a o schválenie diskov.
  • S posudkom STK a TÜV certifikátom navštívte dopravný inšpektorát, tam Vám vydajú povolenie na zápis rozmeru do TP.
  • Na polícií -> dopravné oddelenie Vám vydajú technický preukaz
 
 Poplatky ktoré sú spojené s vybavením povolenia a so zapísaním do TP:
  • 5 - 10 EUR za STK
  • 50 EUR za vydanie povolenia (dopravný inšpektorát)
  • kolky 6 EUR
  • vydanie nového TP 16 EUR
 
Hľadáte rýchle riešenie? Pozrite si tipy na obľúbené alu disky:
 

Údržba diskov - návod

 
Návod k údržbe diskov - matný povrch
Výrobcovia diskov odporúčajú používať na čistenie diskov vysokokvalitný značkový čistič AEZ. V žiadnom prípade nepoužívajte na disky so špeciálnym matne čiernym lakovaním agresívne alebo kyslé čistiace prostriedky ani vysokotlakový čistiaci prístrov. Ošetrujte disky mäkkou špongiou. Neodporúčame využívať automatické umývačky. Povrchové úpravy disku sa môžu poškodiť používaním v teréne, poprípade v zimných podmienkach.
 
Návod k údržbe diskov s vysokým - titanovým leskom a pre chromované disky
Výrobcovia diskov jednoznačne odporúčajú používať na čistenie diskov vysokokvalitný značkový čistič AEZ. V žiadnom prípade nepoužívajte na disky agresívne alebo kyslé čistiace prostriedky, ktoréb by mohli poškodiť špeciálne lakovanie. Neodporúčame využívať automatické umývačky. Povrchové úpravy disku sa môžu poškodiť používaním v teréne, poprípade v zimných podmienkach.
 
Disky väčšieho priemeru
Ak ste si zakúpili disky s väčším priemerom, napr. disky s priemerom 17", pričom by malo mať vaše vozidlo disky s priemerom 14", bude chvíľku trvať kým si zvyknete na nové jazdné vlastnosti vozidla. Pri jazde na diskoch väčšieho priemeru odporúčame vyhýbať sa výmoľom, hrboľom, obrubníkom a drobným predmetom na ceste. Moderné pneumatiky profilovej rady 35 až 50 majú veľmi nízke odpruženiea teda poskytujú disku menšiu ochranu, čím vzniká väčšie riziko poškodenia.
  
Údržba hliníkových diskov - všobecné informácie
Výrobcovia diskov jednoznačne odporúčajú používať na čistenie diskov vysokokvalitné značkové čističe. Používajte na umývanie mäkkú špongiu, handričku alebo jemný kartáčik. Umývanie diskov sa odporúča robiť jedenkrát týždenne.
 
 

Montáž diskov

Odporúčame využívať na montáž diskov autorizované servisy. Postupujte podľa príručky “Návod na obsluhu motorového vozidla” pri montáži a demontáži diskov.
 
Upozornenie!
K poškodeniu povrchovej úpravy diskov môže dôjsť aj pokiaľ ponecháte na diskoch dlhodobo usadený prach a nečistotu. Pre odstránenie brzdového prachu sa zvyčajne používajú agresívne čistiace prostriedky na kyslom základe, ktoré môžu poškodiť povrchovú časť disku. Taktiež neodporúčame použiť čistiaci prostriedok na asfalt na vysokotlakové čistiace prístroje k blízkej vzdialenosti. Nepoužívajte nikdy k čisteniu diskov leštidlo na kov či chróm, poškodíte tým ochranný bezfarebný lak.
 
 

Automobilové disky - certifikácia 

Množstvo ľudí vedie diskusie o tom, či požívať disky s certifikátom alebo bez. No vo veľa ohľadoch sú tieto diskusie zavádzajúce a nejasné. Predajcovia, ktorých disky sú drahšie ako priemerná cena sa často opierajú o nepravdivé a zavádzajúce vyjadrenia. Často sa tak môžete dočítať, že používaním automobilových diskov bez TŰV certifikátu (bez homologizácie a KB značky vyrazenej na disku) porušuje majiteľ automobilu poistné podmienky poisťovní. Ak sa spýtate poisťovaní, dostanete odpoveď, že k porušeniu poistných podmienok z pohľadu poisťovne prichádza len vtedy, ak nebol dodržaný predpis o technickom stave vozidla v zmysle zákona o pozemných komunikáciách. Technický stav motorových vozidiel sa skúma na technickej kontrole (STK). Každý ňou prechádzame podľa toho, aké staré máme naše vozidlo. Ak by bolo používanie necertifikovaných diskov protizákonné, čo tvrdia drahší predajcovia, STK by pôvod diskov mali kontrolovať. Ako motoristi viete, že pracovníci STK kontrolujú nanajvýš pneumatiky, ktoré musia mať predpísanú hĺbku dezénu, správne osadenie. Disky nikto nekontroluje.
 
 

Čo to je homologizácia?

Homologizácia je odborná skúška, ktorou sa jednotlivé typy diskov testujú na jednotlivých typoch automobilov, v niekoľkých úrovniach. Skúšku zabezpečujú výrobcovia, predajca s ňou nemá nič spoločné. Po homologizácií, cena (cca 1000 eur na 1 typ disku) dostáva disk certifikát. Problém však nastáva vtedy, keď sa zamyslíte nad použiteľnosťou certifikátu. Kto ho od vás vyžaduje? Predajcovia tvrdia, že polícia, STK, poisťovne pri poistnej udalosti. Ďalšou vecou je, že samotní predajcovia disponujú len nemeckými certifikátmi v nemeckom jazyku. Podľa zákona však dokumenty týkajúce sa použiteľnosti musia byť v slovenskom jazyku.
 
Aj disky bez TŰV certifikátu prechádzajú kontrolnými testami: ohybná krútiaca skúška, pojazdná skúška, nárazová skúška a skúška v soľnej komore. Ako sme vyššie spomínali, testovanie zabezpečuje výrobca. Vo východných krajinách, ale aj v USA sú známe označenia kvality ISO, JWL a VIA. Výrobcovia, ktorí pri testovaní svojich postupov Medzinárodnou organizáciou pre normalizáciu (International Organization for Standardization – ISO) získajú certifikáty ISO, si ich musia priebežne obhajovať. JWL označenie predstavuje normu kvality, ktorú stanovilo Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja pre disky z ľahkej zliatiny pre osobné automobily (JWL-T pre nákladné). Ak by sme sa pozreli na problém certifikácie z iného hľadiska, potom by musel byť každý komponent certifikovaný. Videli ste certifikát napríklad na brzdové doštičky? My teda nie.
 
Je zaujímavé, že aj výrobcovia drahých diskov potvrdzujú, že značky JWL a VIA sú výsledkom veľmi obsiahlych a prísnych testov, no na druhej strane ich zatracujú. Nehovoriac o tom, že na diskoch u nových automobilov označenie KB nenájdete vôbec. Odpoveď predajcov: auto je schvaľované ako celok.
 
Otázok k zamysleniu je viac. Slovenská legislatíva je komplikovaná, nepresná a deravá ako cesty, po ktorých jazdíme. Preto sa názory na používanie diskov s certifikátom alebo bez sa rozchádzajú. Je teda nevýhnutná homologizácia diskov pod značkou TŰV, alebo je to iba reklamný ťah? Odpoveď necháme na vás.
 
 
 
Nákupného poradcu dodal: pneucom.sk
 
Porovnať alu disky